‘LICHTlight’ architecturale verlichting

 

WORKSHOP LICHTLIGHT

11-15/02/2013

resultaat algemeen 

WIE?  15 studenten Interieurvormgeving (IV) Bxl en Gent , Docenten: Geneviève Marginet, Karen Loyens

WAT?  Met behulp van eenvoudige lichtbronnen en dito materialen gaan we op zoek gaan naar de mogelijkheden van licht in een standaard leslokaal. Het doel is om dit uniform verlicht lokaal te herschapen tot het ideale ontwerpatelier waarbij   verschillende  activiteiten, eigen aan een ontwerpatelier, herkenbaar worden gemaakt adhv aangepaste verlichting.

Hierbij zoeken we naar een goed evenwicht tussen licht- kwaliteit en kwantiteit.  Licht,  reflectie, kleur en schaduw spelen een cruciale rol.

Via trial and error ontdekken we dat de ruimtelijke beleving niet enkel afhankelijk is van de lichtbron zelf,  maar ook van de aangebrachte reflectoren, specifieke plaatsing, kleur, etc. We ontdekken hoe de aanwezige verlichting op een eenvoudige manier kan worden aangepast aan de functionele eisen die de ruimte stelt.

WAAROM? We onderzoeken wat licht, reflectie, schaduw en kleur betekent voor de beleving èn het optimale gebruik van een ruimte. We verweven  scenografie en functionaliteit.

WAAR? Lokaal 123, Campus Sint-Lucas Architectuur, Gent

HOE? het integreren van een spelelement in een workshop werkt motiverend en houdt de sfeer erin.

Bij de kennismaking kan je verschillende werkvormen gebruiken als alternatief voor de traditionele kennismakingsronde. Goede tips zijn te vinden in ‘Het groot werkvormenboek’

Bij het begin van de opdracht zelf, werd een lijst opgesteld van verplichtte ‘atttributen’. Iedereen moest strijden met dezelfde ‘wapens’. Ruilen mocht, weggeven niet (bvb een tafel ruilen voor een extra spot). Er ontstaat een soort concurrentie en dat bevordert de werklust maar vooral ook de sfeer.

TIMING?

DAG 1:  kennismaking / input / brainstorming ‘het ideale IV-atelier’ / samenstellen moodboard per groep (elke groep 1 functie):

We komen tot 4 functies: reflectie (dromen, schetsen, ontwerpen in stilte), overleg (met docent, onderling), communicatie (presenteren, lesgeven, tentoonstellen), actie (maquettes maken, uitvoerend werk)

DAG 2: moodboard / organigram / bedrijfsbezoek Zumtobel

DAG 3: 3 experimenten in 3 groepen.

EXP.1: aan de hand van LICHTKABINE, (6 witte halogeenspots , 4 TL armaturen, diverse materialen,…) proberen studenten een bepaalde emotie weer te geven. doel: onderzoek naar schaduwwerking op beleving van de ruimte. (gebruik van muziek was toegestaan).

experiment6

EXP.2: opdracht rond gekleurd licht (additieve kleurmenging versus subtractieve menging, gekleurde schaduw) >> studenten kleuren een bepaalde tekening in, waarvan het grootste deel geheugenkleuren zijn (bvb fruit, smurf,..) onder gekleurd licht (groep 1: rood licht, groep 2: groen licht, groep 3: blauw licht). Ze krijgen hiervoor enkel primaire kleuren Cyaan, magenta en geel. doel: invloed lichtkleur op toepassen van verfkleur, onderzoek naar gevoel onder bepaald gekleurd licht.

experiment5

EXP.3: studenten gaan op stap met 4 parcans (met kleurfilters) door de school. Een bepaalde ruimte met uitgesproken sfeer proberen ze te verlichten met als doel de sfeer te transformeren. Voor en na moet worden geregistreerd. doel: invloed van licht en kleur op de beleving van de ruimteexperiment3

experiment4

DAG 4: aan de slag in lokaal 123 / experiment, uitvoering

opdracht

DAG 5: afwerking / toonmoment /drink

bouwenoverleggenpresenterenbedenken

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s