‘ONCE UPON A TIME’ Scenografisch Licht

WORKSHOP Once upon a time

16-20/04/2012

1_once 

WIE?  16 studenten Interieurvormgeving (IV) Bxl, Docenten: Geneviève Marginet, Erik Roger

WAT?  Met behulp van een aantal verlichtingstoestellen experimenteren studenten met licht in verschillende kamers van een vervallen huis om deze te manipuleren èn om bepaalde emoties op te roepen. 

Als onderwerp wordt gekozen voor 3 bekende sprookjes (1 per groep). Dit om de beperkte tijd van de workshop aan het experiment te kunnen spenderen en niet zozeer aan het inhoudelijk onderzoek van het verhaal op zich.

Niet het verhaal zelf, maar wel de tegengestelde emoties binnen het verhaal dienen te worden vertaald dmv licht in de ruimte, zonder letterlijke verwijzingen aan te brengen. De aanwezige architecturale elementen in de ruimte spelen een belangrijke rol. De overgang tss de 2 ‘scenes’ zorgt voor extra dynamiek. Hierbij kunnen de studenten ook een actieve rol spelen en verkennen ze de grens tss vormgeving en scenografie.

WAAROM? Het is van belang dat een student interieurvormgeving de grens verkent tussen architecturale (functionele) verlichting en scenografische verlichting. Licht = emotie

WAAR? STUVO huis + Campus Sint-Lucas Architectuur, Gent

HOE? 

Kennismaking: Hierbij kunnen verschillende werkvormen gebruikt worden als alternatief voor de traditionele kennismakingsronde. Goede tips zijn te vinden in ‘Het groot werkvormenboek’

De eerste dag is gestart met 3 korte, kleinschalige experimenten in kleine groepen (doorschuifsysteem). Dit zorgt voor een eerste kennismaking met de apparatuur en zorgt ervoor dat de groep op mekaar ingewerkt geraakt.

Er wordt gewerkt in groepjes en elke groep heeft zijn kamer. Dit zorgt voor wat gezonde concurrentie en houdt de sfeer erin. 

TIMING?

DAG 1:  

VM: kennismaking / ontbijt / input ivm licht en kleur fenomenen / uitleg over 3 opstellingen (mockup1, 2 en 3) /

dag1_intro1

onafhankelijke experimenten in 3  groepen (doorschuifsysteem). doel: Elke groep krijgt een figuurtje (resp. Draak, Antoinette popje, Mariabeeldje) dat de scenografie dicteert die ze bij elke mockup moeten trachten te creëren. (emotie die figuur oproept is van belang, niet het figuurtje zelf).


3mockups

MOCKUP 1

mockup1_2

mockup1A mockup1C mockup1B

MOCKUP 2

mockup2_blog1

mockup2_blog2a

mockup2_blog2c
mockup2_blog2b

MOCKUP 3

mockup3_blog1

mockup3_blog2

mockup3_blog4

mockup3_B1

NM: bezoek Stuvo huis keuze van 1 ruimte per groep / voorstelling thema voor de opdracht: Sprookjes

Roodkapje (groep 1),

Klein Duimpje (groep 2),

Hans & Grietje (groep 3)

DAG 2: 

analyse van de ruimte (sterktes, details, circulatie, lichtinval) / analyse van het thema / werken aan moodboard / bezoek tentoonstelling L’oiseau bleu + input  filmpjes

DAG 3: presentatie moodboard in de ruimte zelf / experiment met licht en materiaal in ruimte /  

Stuvo_moodboard_BLOG

DAG 4: experiment met licht, materiaal en muziek in de ruimte 

Stuvo_KD_1b

DAG 5: toonmoment en drink

Stuvo_R_BLOG Stuvo_KD_BLOG stuvo_H&G_blog

 

 

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s